טיפים לבעלי דירות שמעוניינים בקידום פרויקט תמ"א 38

%d7%9e%d7%90%d7%9e%d7%a81
הריסה ובנייה או הרחבה וחיזוק – במה זה תלוי?
3 בספטמבר 2017
%d7%9e%d7%90%d7%9e%d7%a84
רוצים הסכמות תמ"א 38 עם השכנים?
4 בספטמבר 2017
%d7%9e%d7%90%d7%9e%d7%a83
 
תמ"א 38 הוא תהליך מגוון, מורכב וחשוב להיות מודעים לכול הקשיים בדרך.

1. לא לחתום על כלום בלי עורך דין מומחה בתחום

מאד לא כדאי לחתום על שום דבר ללא בדיקת עורך דין מומחה בתחום , וזאת אחרי שכול בעלי הדירות בחרו בעורך הדין כמי שייצג אותם. עורך הדין יבנה את מתווה התהליך והעסקה.

מדובר בעסקה משמעותית ביותר ויפנו אליכם הרבה "יזמים" ונציגים של "קבוצות" שהוקמו למטרת שיווק פרויקט תמ"א 38 . לכם אין כלים לבחון את המשמעות. יש פניות של "יזמים" לדוגמא "תחתמו רק על השרטוט הזה" על מנת שנוכל לפנות לעירייה לבדוק. לא משנה מה יגידו, את החתימות שלכם צריך לטובת הגשת בקשה להיתר בניה בלבד וזה עוד מאד רחוק.

את הזכויות ניתן לראות באתר העירייה ואם רוצים להוציא תיק מידע אפשר להוציא ללא חתימות, ולכן החתימות שלכם לא נחוצות בשלב זה.

צריך לדעת שמדובר בהתחייבות כלשהיא. היזהרו מאד מקבלני "חתימות" למיניהם.

2. הוצאת נסח טאבו מרוכז בתחילת התהליך

תמורת 15 שקלים וכמה דקות התעסקות תוכלו לקבל באינטרנט מסמך עזר שכולל את שמות כל בעלי הדירות כולל אלו שלא גרים בבניין ואנשים שיש להם זיקה כלשהי לדירות. כדי שהתהליך יוכל לצאת לדרך כל האנשים ששמם מופיע בנסח הטאבו המרוכז צריכים להיות חתומים. זו אינפורמציה רבת חשיבות.

את נסח הטאבו המרוכז מוצאים באתר שירות התשלומים של משרד המשפטים. חפשו בגוגל נסח טאבו מרוכז ואם אין לכם מספר גוש וחלקה לפני תקישו בגוגל איתור גוש חלקה – שירות חינמי ואז תכנסו לשירות התשלומים (יש קישור בדף הקישורים ) לפעמים לא ניתן להוציא נסח טאבו מרוכז כי אחת הדירות בתהליכי מכירה / העברת בעלות וצריך לנסות שוב בעבור כמה ימים.

 

בין אם מדובר בבעלים, בין אם בבעלי הערות אזהרה. בבתים הישנים, יכולים לקרות מצבים בהם בדירה גר בדירה מישהו שמקרין שהוא בעל הדירה אבל הוא הנכד, אבל למעשה הבעלים האמיתיים הם הסבא והסבתא שאולי כבר נמצאים בבית אבות ואולי כבר יש יורשים נוספים.

יש מצבים שהבעלים הם ההורים והדודים ולדייר אין יכולת להשתתף בהחלטה שהיא החלטה של בעלי דירות בלבד. ועוד שפע של מצבים. מי שגר בדירה יכול כמובן לתרום לקשר עם בעלי הדירה.

חשוב שהדברים ייבדקו מההתחלה על מנת שאלו שמובילים את הפרויקט יידעו מי האנשים הנכונים לפנות אליהם ואיך לאתר אותם. לעתים צריך לעשות פעולה של העברת בעלות, לעתים צריך לאתר בן דוד שנמצא במדינה רחוקה. או שמגלים שמות של אנשים שנפטרו ו/או דירה שהבעלות עליה מתחלקת בין מספר גדול של אנשים, יורשים של מישהו שנפטר כבר לפני 20 שנה ואף אחד לא העביר אותה בטאבו בצורה מסודרת.

נסח טאבו מרוכז נותן מפה של כל הבעלים. כשיודעים מתחילת הפרויקט מי הבעלים מתאפשר מספיק זמן להתחיל לטפל בכול הנדרש כדי שלא לעכב את התהליך בזמן רב.

3. מינוי מפקח מטעם הדיירים

חשוב מאוד למנות מפקח מוסמך מטעם בעלי הדירות מתחילת התהליך. עורך הדין שנבחר לא מטפל בחלק של המפרט בהצעות של החברות ולעזור בבחירת החברה (פירוט ראה במאמר על התהליך ) בהמשך הוא יבדוק את התכניות להגשה להיתר בניה וישמש חוט מקשר עם בעלי המקצוע.

למפקח מטעם בעלי הדירות אין סמכות להנחות את אנשי המקצוע העובדים בשטח ( הסמכויות יוגדרו בפירוט בהסכם עם החברה), אולם יש לו אפשרויות פעולה רבות שהן קריטיות להצלחת הפרויקט. הוא אחראי לבדוק אם קצב העבודה מתקדם לפי לוחות הזמנים בחוזה, ולהשוות בין התוכניות ובין המצב בשטח.

הוא יכול לבקר באתר ולהתריע על חריגות מהיתרי בנייה או תקן כזה או אחר. מומלץ מאוד לבחור אותו בהתחלה על מנת שיוכל לעזור לכם בקריאת המפרט ובשיפורו כבר בשלב שבו בוחרים את החברה.

זוהי כמובן רק טיפה בים של הדברים שכדאי לשים לב אליהם ולפעול לפיהם בתהליך הארוך והמורכב הזה.

בואו נקבע פגישת ייעוץ